Model van

bestaansrecht.

Je bestaansrecht van morgen

Recent publiceerde PwC haar Annual Global CEO survey*. Daaruit bleek dat maar liefst 45% van de CEO’s twijfelt aan het overleven van hun organisatie in de komende 10 jaar. Deze twijfel wordt gevoed door voornamelijk nieuwe technologische ontwikkelingen, verschuiving in klantbehoefte en mogelijke overheidsregulering die op allerlei manieren het bestaansrecht van de organisaties kunnen raken.

Met andere woorden, grofweg de helft van de CEO’s twijfelt aan de organisatie haar bestaansrecht van morgen. Het zijn bizarre getallen, en tegelijkertijd misschien ook wel herkenbaar? De twijfels van CEO’s tonen aan waar een structurele uitdaging ligt: organisaties denken te weinig na over de toekomst.

Met nadenken over de toekomst bedoelen wij:

  • het onderzoeken en begrijpen van veranderingen – in de wereld en in jouw industrie; vervolgens
  • het in kaart brengen van implicaties voor jouw organisatie; en
  • het bepalen van de keuzes die vandaag moet maken om de verandering te anticiperen.

In dit artikel nemen we je mee in het “Model van Bestaansrecht”. Het is ons hulpmiddel om klanten de eerste stap te laten zetten in het vormgeven van het bestaansrecht van morgen. Vanuit de kern van de organisatie en eigen observaties over veranderingen die je om je heen ziet ga je reflecteren op hoe dit de organisatie in de komende jaren zou kunnen raken.

Reflecteren over morgen

Reflecteren op het bestaansrecht van morgen lijkt wellicht een grote oefening, maar dat hoeft zeker niet. Net zoals de beste ideeën op een bierviltje passen, kunnen we ook deze reflectie oefening terugbrengen tot de kern. Terug naar eenvoud, zoals Edward de Bono dat in het gelijknamige boek mooi omschrijft.

Het model bestaat uit twee delen. In het eerste deel duiden we de kern van je organisatie in drie elementen: de waardepropositie, klant en organisatie. In het tweede deel, de Zeitgeist, zoomen we uit en kijken we welke veranderingen we om ons heen zien. Zelf nemen we het model mee op een bierviltje, maar je kunt hem hier ook downloaden als pdf.

Een tip voor je aan de slag gaat: nodig een paar collega’s uit om dit samen met jou te doen. Dat is niet alleen leuker dan in je eentje, je krijgt ook invalshoeken waar jij niet op kwam. Juist die verschillende perspectieven kunnen een waardevolle discussie op gang brengen. Mocht je een mooie groep collega’s paraat gevonden hebben, dan adviseren we dat iedereen eerst in stilte de vier onderdelen af gaat om deze daarna plenair te bespreken.

Het model van bestaansrecht

Stap 1. Waardepropositie

Met het duiden van de kern van je organisatie beginnen we bij de waardepropositie. De waardepropositie geeft jouw organisatie bestaansrecht. Immers, je hebt een unieke oplossing – een product of dienst – dat een waarde creëert voor jou en je klant. Denk eens na en schrijf de waardepropositie van jouw organisatie op.

Tip: Mocht je bedrijf in sterk uiteenlopende industrieën actief zijn en/of verschillende producten aanbieden, dan werkt deze oefening het beste als je er één selecteert.

Stap 2. Klant

De waardepropositie zegt al iets over wie je klant is. Maar naast jullie klant zijn, heeft deze persoon of organisatie ook een eigen belevingswereld waarin van alles gebeurt. Denk eens na en schrijf op wat er in de belevingswereld van de klant omgaat?

Stap 3. Organiseren

Bij Organiseren refereren we naar de zaken en middelen die je als organisatie moet inzetten om de waardepropositie waar te maken en deze bij de klant te leveren. Ook binnen jullie organisatie spelen er zaken. Denk eens na en schrijf deze op.

Stap 4. Zeitgeist

In deel één heb je de kern van de organisatie neergeschreven. Nu is het tijd om uit te zoomen en met een holistische blik om ons heen te kijken. We noemen dat ’Zeitgeist’, of ‘tijdgeest’, een term bedacht door filosoof Johann Gottfried Herder. Het verwijst naar de dominante manier van denken in een bepaalde tijd. Wij gebruiken de term om klanten te laten nadenken over welke trends en ontwikkelingen ze binnen hun eigen industrie én daarbuiten zien. Denk daar ook eens over na en schrijf de ontwikkelingen op die je ziet.

Van reflectie naar actie

Met de vier stappen heb je de kern van je organisatie op papier gezet met een aantal trends & ontwikkelingen die je ziet. Als je deze oefening met collega’s hebt gedaan kan het heel waardevol zijn om per stap aan te horen wat iedereen heeft opgeschreven. Je zult verbaast staan over de verschillende antwoorden en dus verschillende perspectieven die er binnen een organisatie bestaan.

Naast dat dat alleen al de moeite waard is begint de reflectie oefening nu pas echt. Nu gaan we je namelijk vragen om te reflecteren op hoe die veranderingen je organisatie raken:

  • Wat zou de impact kunnen zijn van de ontwikkelingen op je waardepropositie?
  • Hoe zouden de trends jouw klant en diens behoefte laten veranderen?
  • Welke organisatorische uitdagingen brengen deze ontwikkelingen met zich mee?

Bij Getting There zijn het precies deze vragen die we als startpunt gebruiken voor onze projecten. Ze geven richting aan de veranderingen die we goed moeten onderzoeken, alvorens we mogelijke toekomsten in kaart gaan brengen en bepalen hoe organisaties daar slim op kunnen inspelen.

Wil je meer weten over het model van bestaansrecht, de oefening een keer samen doorlopen of horen wat Getting There voor jou kan betekenen? Met een koffie laten we je graag ervaren hoe we jouw bestaansrecht van morgen kunnen vormgeven.

Bron
* PwC’s 27th Annual Global CEO survey 2024